Maturzyści w Pradze

Maturzyści z klasy Ehlera wrócili z klasowej wycieczki do Pragi

1 / 2
Maturzyści z klasy Ehlera wrócili z klasowej wycieczki do Pragi. Wzorem lat poprzednich wyjazd zorganizowaliśmy samodzielnie, a rolę przewodniczki tradycyjnie pełniła Julia Tylman – nasza Pszczoła Roku 2023/2024, która starannie opracowała trasy zwiedzania adaptując je do naszych potrzeb. Do Pragi i z powrotem podróżowaliśmy koleją, a w mieście korzystaliśmy z komunikacji miejskiej w myśl zasady “green travel”
Dzień 1
Na początku naszej przygody udaliśmy się na SPACER, podczas którego podziwialiśmy Synagogę Jubileuszową, która wygląda jak pałac Alladyna, ulicę Na příkopě, kóra prowadzi w miejscu dawnej fosy do granicy Starego i Nowego Miasta na północny wschód od dolnej części Placu Wacława od Můstku, Bramę Prochową, gdzie pięćset lat temu znajdowała się 9 metrowa fosa będąca elementem fortyfikacji. W tym miejscu Władysław II zbudował w 1475 r Basztę Prochową. Wieża ta nazywana jest tak od 1715 roku z uwagi na to, że pełniła wtedy funkcję magazynu prochu. Przez tę bramę do Starego Miasta wjeżdżał orszak królewski. Kolejnym punktem był Kościół Najświętszej Marii Panny przed Tynem
Wysokie na 80 metrów gotyckie wieże Kościoła Najświętszej Marii Panny przed Tynem konkurują z wieżą Ratusza Staromiejskiego, znajdującą się po drugiej stronie placu i należą do najbardziej wyróżniających się staromiejskich obiektów. Wieże nazywane są Adamem i Ewą – jedna jest nieco niższa i węższa od drugiej. Zoabaczylismy także Pałac Kinskich, uważany za jedną z najwspanialszych budowli w stylu rokoko i późnego baroku w Pradze. Na Rynku Staromiejski podziwialiśmy Kolumnę Najświętszej Maryi Panny aby uczcić zakończenie wojny trzydziestoletniej. W południe rzuca ona cień na oznaczone na placu miejsce, przez które przebiega południk dzielący Pragę na część zachodnią i wschodnią. Spacer po Starym Mieście późnym wieczorem dostarczył nam wyjątkowych wrażeń. Na naszej wieczornej trasie znalazł się Ratusz, kNa jego wieży znajduje się działający od 600 lat zegar astronomiczny, czyli mały model wszechświata. Pokazuje on czas środkowoeuropejski oraz czas staroczeski, czyli formę utrzymywania czasu rozpoczynającą się od zachodu słońca. Dodatkowo zegar pokazuje czas babiloński, używany przez kupców ze Wschodu. Informuje on widza o tym, jak wysoko na niebie znajduje się Słońce, czy jest w Zwrotniku Raka czy Koziorożca, czy wschodzi czy zachodzi , w jakim znaku zodiaku się znajduje, pozycję księżyca i jego fazy, równonoc wiosenną i jesienną, przesilenie letnie i zimowe oraz cztery pory roku. Następnie udaliśmy się pod Synagogę Maisela, jednego z najbogatszych ludzi swoich czasów i mecenasa, który hojnie wspierał rozwój Żydowskiego Miasta. Obecnie w budynku znajduje się część kolekcji Muzeum Żydowskiego w Pradze, w którym mają miejsce kameralne koncerty, odczyty i przedstawienia teatralne. Dalej był Józefów – Żydowskie Miasto w Pradze najmniejsza dzielnica, która trafiła na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i Stary Cmentarz Żydowski uważany za jeden z dziesięciu najbardziej interesujących cmentarzy na świecie.
Przed renenasowym Rudolfinum załapaliśmy się na koncert multimedialny w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Klasycznej. Poszliśmy jeszcze pod Klementinum , prestiżowy kompleks przy głównej drodze prowadzącej w kierunku Mostu Karola i Zamku Praskiego. Dawniej kolegium, gimnazjum, akademia Ferdynanda, biblioteka, pracownia zecerska, apteka, szpital i dwie kaplice, a obecnie Biblioteka Narodowa.
Pod koniec wędrówki podeszliśmy pod Staromiejską Wieżę Mostową, najpiękniejszą gotycką wieżą w Europie i przeszliśmy przez słynny Most Karola Budowę Mostu Karola nad rzeką Wełtawą. Most ten ma pół kilometra długości i10 metrów szerokości, a podpiera go 16 łuków. Most zapewnia jeden z najlepszych widoków na zamek. Widać nas na moście na jednym ze zdjęć.
Dzień 2
2 / 2
Drugi dzień wizyty w Pradze obfitował we wrażenia. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po Wyszehradzie, w którym zaczęła się historia Chechów. W Wyszehradzie widzieliśmy Bazylikę św. Piotra i Pawła, Rotundę św. Marcina, Cmentarz Wyszehradzki, Czarcią Kolumnę, Park i wiele innych.
Mieliśmy także ochotę odwiedzić Muzeum Narodowe. Zdjęcia wystarczą😊.

Wieczór uświetniła nam uczta duchowa w Teatrze Narodowym, gdzie wysłuchaliśmy opery “Carmen”.

Dzień 3
W ostatnim dniu wycieczki odwiedziliśmy Narodowe Muzeum Techniki i Zamek na Hradczanach.
Było wspaniale. Trochę nam żal, że to już nasza ostatnia wycieczka klasowa. Dodatkowo dołączamy link do zdjęć i filmów wykonanych przez Aleksandra Sadło. https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2F1drv.ms%2Ff%2Fs!AgPt6inrKwF8g-RA6H4MZabFJOQPbg%3Fe%3DW4Ng2f%26fbclid%3DIwAR0GtK7WgD3hQZ9wMOIR__uQuQ_qCj7eCsMZGK3kKJEu6OcbmYnUiNKYF9s&h=AT3grSz7iKcFDwes_ZQI8QJcVlgtGjeQ01W_auOLLc_s0fhLz4k6xii5hhcjRBnuv1Q2GcEdM_9SA5pTL7ZLgiJOdL-Idma2sFi1PIfcMzruRvjQTNGK2X5gA0mNeUYTlyIVAw