Ogłaszamy rekrutację na mobilność do Lipska/Niemcy

Nadszedł czas na przygotowanie do kolejnej mobilności, która zaplanowana jest do Lipska w Niemczech w terminie od 16 do 29 października. Mobilność ta w ramach realizowanych przez nas priorytetów programu Erasmus+ będzie koncentrowała się na doskonaleniu umiejętności i poszerzaniu wiedzy w IT oraz ekonomii. W zakresie tych właśnie dziedzin Uczniowie z ULO będą brali udział w zajęciach w Gut Wehlitz – instytucji przyjmującej młodzież w ramach programu Erasmus+. Jednak orientacja prozawodowa, doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy to nie jedyne elementy prawie dwutygodniowego pobytu w Lipsku, w przepięknym kompleksie usytuowanym na terenie zabytkowego folwarku. Zaplanowałyśmy również program kulturalny, chociażby trzy całodniowe wycieczki do Berlina, Drezna i Poczdamu. Oczywiście zwiedzać będziecie również Lipsk. Na miejscu będziecie spędzać czas z uczniami z innych krajów Europy, sposobności do integracji europejskiej młodzieży będzie więc mnóstwo.
Jeśli jesteś Uczniem klasy 2. lub 3., zachęcamy do udziału w mobilności. Pierwszym krokiem w procesie rekrutacyjnym jest wypełnienie wniosku rekrutacyjnego i przekazane go Pani Kamili Cempie lub Pani Edycie Karpiusz do dnia 15 września. Czekamy na Wasze zgłoszenia!

Formularz rekrutacyjny


Mobilność do Balikesir w Turcji

Pierwsza mobilność w programie Erasmus+ jest już za nami i pragniemy Wam opowiedzieć jak się wszystko zaczęło i przebiegło, a wrażeń mamy bez miary!  

Wiadomość o wygranej w konkursie na akredytację w programie Erasmus + w dziedzinie Edukacja Szkolna (KA121) bardzo nas ucieszyła i Szkolny Zespół ds. Erasmusa natychmiast zaplanował działania. Zespołem kieruje pani Kamila Cempa – nauczyciel języka angielskiego, a w jego skład wchodzą pani Edyta Karpiusz – nauczyciel języka polskiego i informatyki, pani Małgorzata Mordal – nauczyciel geografii, pani Magdalena Małkowska – psycholog szkolny, pani Sławomira Taratuta – pedagog szkolny i pani Marta Bielak –Bodnar – nauczyciel języka hiszpańskiego.  

Pierwsza mobilność związana była z pierwszym celem Szkolnego Planu Erasmusa, czyli zapewnienia uczniom jak najwyższego poziomu edukacji dydaktycznej i wychowawczej w zakresie wielokulturowości, europejskości i tolerancji. Wybór azjatyckiej części Turcji jako destynacji realizacji naszych założeń okazał się strzałem w dziesiątkę, zwłaszcza w wymiarze poszerzania horyzontów światopoglądowych, zrozumienia różnorodności społecznej i kulturowej świata, a także rozwoju przynależności do wspólnoty europejskiej. Na partnera strategicznego nasz koordynator ds. Erasmusa wybrał liceum Fatma Emin Kutvar w mieście Balikesir w Turcji.   

Szkoła VFatma Emin Kutvar w Balikesir

Kandydaci na uczestników przeszli proces rekrutacji zgodnie z kryteriami i zadaniami zaplanowanymi przez Zespół, a łatwo nie było. Opracowali m.in. prezentacje na temat Turcji. Załączamy je dla zainteresowanych. Szczęśliwymi uczestnikami mobilności zostało 10 uczniów z klas programowo najstarszych, do których adresowana była pierwsza mobilność, 5 osób z klasy matematyczno-fizycznej i 5 osób z klasy biologiczno-chemicznej. Są nimi: 

Martyna Klatt  – Święta w Turcji

Tymon Zaniewski – Klimat w Turcji

Laura Szlachetka –Pogoda w Turcji

Michał Kotowicz  – Muzyka Turcji

Franciszek Mikulski  – Kinematografia Turcji

Monika Kowalczyk  – Kluczowe wydarzenia w historii Turcji

Karolina Dróżdż –  System polityczny w Turcji

Aleksandra Kuźma – Seriale tureckie

Alicja Domżał – System polityczny

Nikola Biczkowska  – Architektura w Turcji

Nasze działania mobilnościowe ubraliśmy w projekt zatytułowany “Understand each other to understand the world”. Tytuł naszych aktywności został wyłoniony spośród 17 propozycji, których autorami byli sami uczestnicy. W głosowaniu na tytuł projektu wzięli uczniowie naszego liceum i uczniowie ze szkoły w Turcji. 

1.  To the borders of Europe 

2.  Tradition, culture, people  

3.  Me in the borders of Europe 

4.  Tradition, culture, people  

5. Me in the culture of Europe today and tomorrow 

6. European windows to the world  

7. Europe as a mother of us all  

8. Being European, being above all segregation  

9. Understand each other to understand the world.  

10. Discovering the world by meeting you.  

11. One world seeing by millions of eyes.  

12. MELT (multiculturalizm, europeanism, liberty, tolerance)  

13. An adventure that opens doors  

14. New look at Europe  

15. New culture, new me  

16. Let’s be broadminded  

17. A chance to explore  

Jednym z zadań (już na miejscu) było opracowanie logo projektu, nad którym nasi beneficjenci pracowali w parach razem ze swymi gospodarzami. Autorem logo naszej mobilności jest Michał Kotowicz z klasy 3a.  Należy podkreślić, że nasi uczniowie mieszkali u rodzin tureckich i wspólnie ze swymi kolegami angażowali się w działania edukacyjne.

Zwycięskie logo już następnego dnia po głosowaniu prezentowało się dumnie na koszulce Michała:

W pełną przygód podróż do Turcji wyruszyliśmy z Gdańska w piątek 03 czerwca. Podróżowaliśmy kilkanaście godzin i w domach naszych gospodarzy zawitaliśmy około pierwszej w nocy. Już na lotnisku odebraliśmy fantastyczną niespodziankę od Pani Wicedyrektor A. Iwen i naszej ukochanej Pani Ani ze szkolnego sekretariatu:

Już następnego dnia ostro wzięliśmy się do pracy, przy czym największym wyzwaniem okazała się bariera językowa. Stąd, zdecydowanie rozwinęliśmy swoje umiejętności w zakresie języka ciała:) Nasi gospodarze, z wypiekami na policzkach tłumaczyli swoim rodzicom z języka angielskiego na język turecki nasze rozmowy. Byli dla nas niezawodnymi tłumaczami z języka tureckiego na język angielski w restauracjach, na zakupach, a w szczególności na barwnych bazarach, na których doskonale się targowali. Program wizyty opracował pan Yusuf Bozkurt – koordynator ds. Erasmusa ze szkoły Fatma Emin Kutvar w Balikesir we współpracy z panią Cempą. 

Pierwsze spotkania w szkole pozwoliły nam lepiej się poznać i przedstawić swoje środowiska. Już w sobotę po zabawach integracyjnych, podczas których zapamiętaliśmy swe imiona i pasje, ruszyliśmy w miasto, gdzie podzieleni na grupy zwiedzaliśmy Balikesir w formie “poszukiwania skarbów”.  Naszym zadaniem było odnalezienie konkretnych miejsc, odpowiedzenie na pytania z nimi związane, a także posmakowanie tradycyjnych słodyczy. Wśród tych miejsc był mi.n. Meczet Zagan Pasha – zabytkowy meczet znany jako miejsce, w którym Mustafa Kemal Atatürk wygłosił swój słynny „Balıkesir Khutbah” w 1923 roku.

Kolejny dzień był równie pełen wrażeń. W niedzielę pojechaliśmy do prowincji  Çanakkale. zwiedzić starożytne miasto położone w Troadzie u zachodnich wybrzeży Azji Mniejszej nad rzeką Skamander. Obecnie jest stanowiskiem archeologicznym na wzgórzu Hisarlık w pobliżu wsi Tevfikiye. Chodzi oczywiście o Troję. Oprowadzał nas pan przewodnik, oczywiście w języku angielskim. Z niezwykłą lekkością streścił nam “Iliadę” w kwadrans, po czym oprowadził nas po ruinach Troi opowiadając o kolejnych z 9 etapów istnienia miasta. To było niezwykłe doświadczenie. W drodze powrotnej do Balikesir zażyliśmy kąpieli w bardzo słonym Morzu Egejskim. Ta godzina na plaży przyniosła nam ulgę w 34-stopniowym upale.  Dla naszych tureckich przyjaciół woda była za zimna. W drodze podziwialiśmy góry Ida porośnięte “oliwnym lasem”.

W poniedziałek zaczęliśmy naukę w szkole. Specjalnie dla naszych gospodarzy przygotowaliśmy prezentacje w języku angielskim na poniższe tematy: 

  1.  Wielokulturowość w Polsce – czy istnieje? – Michał  
  1. Tolerancja w Polsce  
  1. Wybrana legenda polska – Monika wybrała tę o Lechu, Czechu i Rusie 
  1. Najpiękniejsze miejsca w Polsce  
  1. Przesądy polskie – i tu okazało się, że niektóre są całkiem międzynarodowe – Ola 
  1. Flaga Polski – tu Ala wspaniale uzupełniła legendę opowiedzianą przez Monikę ilustrując godło Polski 
  1. Trudne chwile polskiej historii  – Laura
  1. Polska w Unii Europejskiej – Franek  
  1. Polskie potrawy – Martyna  
  1. Mini lekcja polskich zwrotów grzecznościowych (rozmówki).  

Ponadto, przygotowaliśmy także prezentacje poświęcone naszej szkole i jej patronowi, prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi. Wyjaśniliśmy też językowy związek nazwy ULO z ulem. Nasi gospodarze z zainteresowaniem dopytywali nas o szczegóły i także przedstawili swoją szkołę, miasto Balikesir i wybrane elementy kultury Turcji. Co ciekawe, okazało się, że nazwa miasta, w którym byliśmy –  Balikesir – oznacza “wiele miodu”, co idealnie wpisuje się w pszczelą symbolikę naszego ULa.  Z głowami pełnymi ciekawostek udaliśmy się na zajęcia artystyczne, a konkretnie warsztaty ceramiczne, podczas których ozdabialiśmy talerzyki, wykorzystując tradycyjną technikę turecką.

Kolejne dni obfitowały w ciekawe spotkania i zajęcia. We wtorek byliśmy z wizytą u Wojewódzkiego Dyrektora Edukacji Narodowej, który pytał nas o polski system edukacji, o cel naszej wizyty i opowiadał nam o swej pracy. Przyjął nas również Wojewoda Balikesir, który zaimponował nam wiedzą o historii Polski. Z panem Wojewodą rozmawialiśmy na temat naszych wymarzonych studiów i planów na przyszłość.  Podczas tych oficjalnych wizyt podejmowano nas tradycyjnie zaparzoną herbatą i tureckimi słodyczami.

W tym samym dniu zaliczyliśmy wspaniały trekking w malowniczym parku Değirmen Boğazı Tabiat Parkı, w którym spotkaliśmy żółwie, jaszczurki i węże. Wycieczka uwieńczona była piknikiem, podczas którego jedliśmy tradycyjne tureckie danie koftę i graliśmy w siatkówkę.

Następne działania odbywały się w szkole. Uczestniczyliśmy m.in. w rozgrywkach sportowych, które pomogły się nam jeszcze bardziej zgrać z naszymi gospodarzami. Wieczorem wspólnie z wybraliśmy się na kręgle.

Wspaniałym wydarzeniem były środowe warsztaty folklorystyczne, podczas których uczyliśmy się tradycyjnego tańca tureckiego Harmandal. W tym dniu i my byliśmy instruktorami tańca. Nauczyliśmy naszych tureckich kolegów tańczyć “belgijkę” i “poloneza”. Świetnie się przy tym bawiliśmy.

Potem Wybraliśmy się z wizytą do biblioteki Çamlıku oraz do centrum gier elektronicznych. Podczas tego wyjścia zwiedziliśmy galerię artystyczną, w której podziwialiśmy Ebru – tradycyjną turecką sztukę zdobienia papieru poprzez przenoszenie na papier wzorów tworzonych przy pomocy farb rozprowadzanych pędzelkami i patyczkami na wodzie zagęszczonej tłustą substancją – „marmurkowanie”. Wysłuchaliśmy także koncertu muzyki tureckiej.

W czwartek nastąpił dzień podsumowań. Uczestnicy i ich gospodarze przygotowali filmiki, w których podzielili się swymi wrażeniami, zarówno tym, co najbardziej im się podobało, jak i tym, co stanowiło największe wyzwanie podczas tego intensywnego tygodnia.  

Popołudnie spędziliśmy z rodzinami goszczącymi. Rodziny wspaniale nas przyjęły i ugościły. Młodzież była doskonale zaopiekowana.  

W piątek rano, już o 5:30 autokar zabrał nas w drogę do Izmiru, skąd samolotem szczęśliwie dolecieliśmy do Gdańska.  

Mobilność do Balikesir przekroczyła nasze oczekiwania. Była doświadczeniem edukacyjnym na wskroś międzykulturowym, była cenną lekcją tolerancji. Uczestnicy poznali turecką kulturę i mieli możliwość poobcować z turecką przyrodą. Planujemy nawiązać współpracę ze szkołą Fatma Emin Kutvar w przyszłości. Wkrótce wyjdzie specjalne wydanie naszej szkolnej gazetki, w całości poświęcone naszej erasmusowej podróży do Balikesir.  

Kamila Cempa – koordynator ds. Erasmusa

Wróciliśmy szczęśliwi, pełni wrażeń i nowych doświadczeń. Oczywiście z chałwą i słodyczami, do których dołączyłyśmy film będący odpowiedzią na początkowe nagranie Pani Oli i Pani Ani

Dziękujemy Fundacji Pozytywne Inicjatywy za ogromną pomoc w organizacji wyjazdu, bez której na pewno nie doszedłby do skutku, dziękujemy Dyrekcji ULO za wszelkie wsparcie i życzliwość. Dziękujemy naszym tureckim Gospodarzom za wielką gościnność i wspaniałą lekcje tolerancji i wielokulturowości. To było dla nas wyjątkowe doświadczenie.

Uczniowie ULO, Kamila Cempa i Edyta Karpiusz

Dokumenty Erasmus+

1. Regulamin kwalifikacji do mobilności

2. Formularz rekrutacyjny (uczeń)

3. Formularz rekrutacyjny (nauczyciel)

Pierwsza mobilność

Ruszamy z Erasmusem! W czerwcu zaczyna się pierwsza runda (15mcy), pierwsza z pięciu, na którą zaplanowałyśmy 3 wyjazdy naszej młodzieży w różnych kierunkach i o odmiennej tematyce, o czym będziemy Was informować w kolejnych postach. Dziś o tym, co nastąpi w pierwszej kolejności. Pragniemy dać szansę uczestnictwa w programie pierwszemu rocznikowi, zanim zacznie intensywne przygotowania do egzaminów maturalnych w ostatnim roku swej edukacyjnej przygody w naszym Ulu. Zatem pierwsza mobilność nastąpi już w czerwcu i adresowana jest do pszczół z obecnych klas 3a i 3b. Termin: początek czerwca 2023 r. Destynacja: Balikesir w Turcji Balikesir jest miastem w prowincji Turcji o tej samej nazwie, która ma dostęp do wybrzeża Morza Marmara i Morza Egejskiego. Obejmuje obszar m.in. starożytnych krain Eolii i Myzji. Cel wyjazdu: zapewnienie uczniom edukacji w kontekście wielokulturowości, europeizmu  i tolerancji Liczba uczestników: 10 – po 5 z każdej z klas. Rekrutacja uczestników rozpocznie się po feriach. Regulamin rekrutacji z kryteriami doboru uczestników poznacie na godzinach wychowawczych. 

Akredytacja Erasmus+

Bardzo miło nam poinformować, że nasza szkoła otrzymała Akredytację Erasmus. Znaleźliśmy się w prestiżowym gronie około 100 szkół, które w tym roku otrzymały ten „biletu wstępu do programu” w sektorze edukacja szkolna. Akredytacja daje nam uproszczony dostęp do możliwości uzyskania dofinansowania na realizowanie mobilności uczniów i kadry ULO, jest rodzajem członkostwa w programie w kolejnych latach.

Akredytacja Erasmusa jest przyznawana na do 2027 r.  Stanowi ona potwierdzenie, że nasza Szkoła stworzyła plan realizacji wysokiej jakości działań w zakresie mobilności w ramach szerzej zakrojonych działań wpisujących się w rozwój ULO. Plan ten nazywany jest Planem Erasmusa i stanowi kluczowy element wniosku o Akredytację. Autorami wniosku są panie profesor Kamila Cempa i Edyta Karpiusz.

Priorytetowe zadania zgodne z Planem Erasmus+, które ujęte i zaakceptowane zostały w naszym wniosku to:

  • Zapewnienie Uczniom jak najwyższego poziomu edukacji tak w płaszczyźnie dydaktycznej i wychowawczej (wielokulturowość, europejskość, tolerancja);
  • Zwiększenie atrakcyjności poziomu nauczania dzięki synergicznemu charakterowi projektów europejskich;
  • Podnoszenie kompetencji cyfrowych, szczególnie istotnych w kontekście funkcjonowania szkół w obliczu pandemii korona wirusa;
  • Podnoszenie umiejętności językowych;
  • Nadanie Uniwersyteckiemu Liceum Ogólnokształcącego europejskiego wymiaru i charakteru;
  • Uczestnictwo w rozpoznawaniu i poszukiwaniu rozwiązań problemów współczesnego świata;
  • Wdrażanie młodego pokolenia w specyfikę europejskiego rynku pracy.

Udział w projekcie umożliwia naszej szkole otwieranie się na świat i współpracę międzynarodową. Zatem rozpoczynamy naszą europejską przygodę!!! Teraz jeszcze moc dokumentacji i dopięcia spraw formalnych i zaczynamy pakować walizki J

To nasz wielki sukces i wielkie nadzieje!

Skip to content