Debata oksfordzka z udziałem przedstawicieli ULO

„Rozwiązanie globalnych problemów zależy od wiedzy technicznej, a nie kompetencji miękkich”. To stwierdzenie stało się impulsem do wymiany poglądów na temat roli różnych umiejętności we współczesnym świecie i stało się tezą debaty oksfordzkiej zorganizowanej przez Uczelnie Fahrenheita, która odbyła się 15 kwietnia na Politechnice Gdańskiej.
Jej uczestnicy wspólnie poszukiwali odpowiedzi na pytanie, czym są kompetencje przyszłości i czego warto się dziś uczyć, by skutecznie odpowiadać na najważniejsze wyzwania współczesnego świata.
W debacie wzięły udział osoby reprezentujące różne etapy edukacji – od uczniów szkół ponadpodstawowych, przez studentów i doktorantów, aż po przedstawicieli kadry naukowej. Międzypokoleniowy skład pozwolił spojrzeć na temat z różnych perspektyw.
Grupa propozycji
- Filip Koy, uczeń Technikum nr 1 w Wejherowie
- Michał Dominów, doktorant Politechniki Gdańskiej
- dr hab. inż. Aleksandra Mielewczyk-Gryń, prof. Politechniki Gdańskiej
- Radosław Tokarz, student Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
Grupa opozycji
- Zofia Wyrzykowska, uczennica Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku,
- Dagmara Kroll, doktorantka Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
- Karmela Matyjasik, studentka Uniwersytetu Gdańskiego
- dr inż. Tadeusz Leśniewski, reprezentujący kadrę naukową Uniwersytetu Gdańskiego.
Jury:
- prof. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prorektorka ds. studenckich Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego;
- prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich Politechniki Gdańskiej;
- prof. Urszula Patocka-Sigłowy, prorektorka ds. studenckich Uniwersytetu Gdańskiego
- Waldemar Kotowski, dyrektor Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku
Postępująca automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji i zmieniające się potrzeby rynku pracy sprawiają, że pytanie o to, czego warto się dziś uczyć, aby jutro nie tylko rozwijać się zawodowo, ale i być spełnionym, nabiera szczególnego znaczenia. Czy za 10 lat kluczowa okaże się wiedza techniczna? A może umiejętności współpracy, adaptacji i krytycznego myślenia będą miały większą wartość?
Udział w debacie uczennicy ULO udowodnił, że merytoryczna rozmowa może łączyć pokolenia, różne środowiska naukowe oraz inspirować do krytycznego myślenia.
fot. Gregmar