Cykl debat i warsztatów dotyczących kształtowania przestrzeni województwa pomorskiego w perspektywie 2050 roku


W marcu ubiegłego roku Samorząd Województwa Pomorskiego rozpoczął procedurę zmiany Planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego. W związku z rozpoczętymi działaniami zainicjowana została szeroka dyskusja na temat identyfikacji czynników zmian i trendów rozwojowych, a także potencjałów i barier oraz kluczowych problemów i wyzwań w odniesieniu do przestrzeni Pomorza w perspektywie 2050 roku.

Całe przedsięwzięcie odbyło się w formie cyklu sześciu debat eksperckich, których uczestnikami byli przedstawiciele ośrodków akademickich i instytucji badawczych z całego kraju. Patronat nad wydarzeniem objął Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk oraz Związek Uczelni w Gdańsku imienia Daniela Fahrenheita.

W cyklu debat i warsztatów planistycznych wzięli udział między innymi studenci pomorskich uczelni oraz uczniowie naszego Liceum.

 Tematy prezentacji były następujące:

  • Kształtowanie struktury funkcjonalno-przestrzennej województwa pomorskiego wobec wyzwań geopolitycznych
  • Kształtowanie przestrzeni województwa pomorskiego wobec prognoz i wyzwań demograficznych oraz sieci osadniczej
  • Kształtowanie przestrzeni województwa pomorskiego wobec wyzwań klimatycznych i ochrony bioróżnorodności
  • Kształtowanie przestrzeni województwa pomorskiego wobec wyzwań bezpieczeństwa energetycznego i neutralności klimatycznej
  • Kształtowanie przestrzeni województwa pomorskiego wobec zmienności i nieprzewidywalności procesów gospodarczych
  • Kształtowanie przestrzeni województwa pomorskiego wobec potrzeb transportowych i wyzwań mobilności

W dniu 29.01.2025 w Urzędzie Marszałkowskiemu odbyło się podsumowanie całego przedsięwzięcia.

Efektem zakończonych prac jest pięć odmiennych wizji rozwoju Pomorza opierających się na uwarunkowaniach społecznych, środowiskowych i gospodarczych. W czasie uroczystości przygotowane koncepcje zostały zaprezentowane publiczności, w tym między innymi ekspertom biorącym udział w odbywających się w ostatnich miesiącach debatach.

Jesteśmy dumni z poziomu przedstawionych koncepcji, których współautorami byli między innymi nasi uczniowie: Michał Prociewicz, Jan Puwalski, Mateusz Maculewicz, Julia Andruszkiewicz, Feliks Luks, Pascal Szumlański, Martyna Maziarz i Antonina Jarzyńska.

Skip to content